1.8. KÄVELLEN KISKON KIRKOLLA

1.8.2020 klo 11:00

Salon oppaiden lauantaikävelyt 2020

Kesän perinteiset kävelyreitit ulkoilmassa toteutetaan turvallisesti oppaan ohjeiden mukaisesti ja erityisesti turvaväleistä huolehtien näin poikkeuskesänä. Retket kestävät 2-2,5 h ja maksavat 10 euroa / aikuinen ja 5 euroa/4-12 vuotiaat lapset. Maksu maksetaan käteisellä oppaalle retken alussa ja tämä kattaa retken päätteeksi nautitun kahvitarjoilun.

Osallistujilta toivotaan säänmukaista pukeutumista, mukavia kävelykenkiä, iloista mieltä ja terveyttä. Oppaan kera osallistujat voivat kokea menneisyyden muistoja ja kiinnostavia yksityiskohtia nykyhetken tuokiossa.

Kiskon kirkonkylä on säilyttänyt pääpiirteissään perinteisen 1900-luvun alkupuolen asunsa ja sen sijainti Kirkkojärven rannalla on maisemallisesti kaunis. Järvenrannan pellot yhdistävät sen Haapaniemen kulttuurimaisemaan.

Kävelykierros aloitetaan kirkolta. Kirkkotarha keskiaikaisine kivisakaristoineen on idyllinen. Itse kirkkorakennus on järjestyksessään neljäs, pienellä varauksella pääsemme myös kirkkosaliin. Kirkolta matka jatkuu muutaman askeleen verran Kiskon kotiseutumuseoon, jossa tutustumme kesän näyttelyyn. Esillä on myös Lauri Ronin ottamia vanhoja valokuvia Kiskon seudulta.

Kaunis kyläraitti johdattaa kahville Kiskon Kihakan kyläyhdistyksen Järvelän kylätalolle Kirkkojärven rantaan.

Houkuttelevan lähellä, noin parin kilometrin päässä kirkolta, sijaitsevat Haapaniemen linnan rauniot. Mikäli porukalla on kahvin jälkeen vielä energiaa, tai saamme sovittua kimppakyydeistä, voimme käydä siellä tuntemassa historian havinaa. Kierroksen vetää Kisko-Seurasta Heidi Grahn.