Kai Fagerström, Sammalhuoneet

15.6.2018

Salolainen valokuvaaja Kai Fagerström Kiskon Kivimakasiinissa. Herkkätunnelmaisissa teoksissa ketut, mäyrät, oravat, hiiret ja monet muut, tulevat niin lähelle katsojaa, että niille alkaa väistämättä muovata inhimillisyyden piirteitä. Nehän ovat kuin me…. AVOINNA 5.7.–5.8.2018 TI-SU 13-17 VAPAA PÄÄSY AVAJAISET KE 4.7. klo 18

Lähiympäristömme eläimet, autioiden talojen asukit valtaavat Kisko-Seura ry:n Kiskon Kivimaksasiinin näyttelytilan heinäkuussa 2018 salolaisen valokuvaajan Kai Fagerströmin valokuvina. Herkkätunnelmaisissa teoksissa ketut, mäyrät, oravat, hiiret ja monet muut, tulevat niin lähelle katsojaa, että niille alkaa väistämättä muovata inhimillisyyden piirteitä. Nehän ovat kuin me….

Useat Kiskon Kivimakasiinissa esittäytyvät eläimet ovat asustelleet Suomusjärvellä, lähellä Fagerstömin kesämökkiä, vanhassa autiotalossa. Seudulla oli valokuvaajalle rakas vanha metsä, jonka kaatuneiden, sammaloituneiden puiden seassa oli monen otuksen koti. Sitten metsä hakattiin paljaaksi. Autiotalosta tuli turvapaikka, jonka asukkaiden seuraaminen oli Fagerströmille surutyötä hakatusta metsästä. Näyttelyssä valokuvien päähenkilöt, tuuheaturkkiset ja sileäsiipiset metsäneläimet, luovat silmäyksen kameran linssin läpi suoraan katsojaan, kuin kertoakseen kokemuksistaan.

Valokuvista syntyi yhdessä kirjailija Ville Suhosen tekstin kanssa upea teos, Sammalhuone, jossa monikerroksisesti pohditaan ihmisen suhdetta luontoon. Voiko ihminen olla luonnon ystävä? Teoksen nimi, Sammalhuone viittaa Aleksis Kiven tunnettuun lauluun oravasta. Seitsemälle veljekselle sammalhuone merkitsi turvapaikkaa, jotain jonne kukaan ei pääse häiritsemään. Fagerströmin pieneltä oravalta sellainen puuttuu.

Turun Taideakatemiasta 2016 valokuvataiteilijaksi valmistunut Kai Fagerström (s. 1964) on saanut useita koti- ja ulkomaisia palkintoja, sekä tunnustuksia luontokuvistaan, kuten Vuoden Luontokuva –kilpailun voitto vuonna 2011 valokuvalla Kettu, tai Veolia Wildlife Photographer of the Year -kilpailun erikoiskunniamaininta vuonna 2010 ja sarjavoitto pari vuotta myöhemmin.