Katsaus menneen kesän toimintaan

29.10.2015

Yhteislaulua Kisko-päivässä 11.7.
Romanian Dreams - taiteilijat
Georg Ots - konsertti 19.7.
Kotiseuturetki kävi Studio R:ssä Toijassa 25.7.
Kotiseutumuseon näyttelyssä Karjala-teema

Kaksi taidenäyttelyä, Kisko-päivä, konsertti, kotiseuturetki, kotiseutumuseo - Kisko-Seura tarjosi kesällä runsaasti kulttuuri- ja kotiseututoimintaa. Lue katsaus kesän toimintaan!

Kisko-Seurassa suunnitellaan jo seuraavaa kesää, mutta vielä ennen vuoden loppua on paikallaan katsoa menneeseen kesään. Seuran toiminta oli todella vilkasta.

Kisko-päivä lauantaina 11.7.

Kesä 2015 oli sateinen, mutta Kisko-päivänä sää suosi tapahtuman alkua. Aurinkoinen keskipäivä, monipuolinen tarjonta ja erityisesti keppihevosten estekisat saivat liikkelle arvion mukaan yli 800 kävijää.

Trubaduuri Rauni Rokka Perniöstä lauloi tällä kertaa perinteisen Kisko-valssin ja veti yhteislaulua. Kiskolan pihalla oli kolmisenkymmentä pistettä, josta sai ostaa vaikkapa käsitöitä, kupposen kahvia tai keittoa. Kirjasto oli auki, ja siellä Tanja Bergroth kertoi Kärkelän ruukkikylän historiasta. Hiekkakentällä keppihevosten estekisoihin osallistui 190 ratsukkoa.

Puolivälissä tapahtumaa tummat pilvet nousivat Kiskon ylle ja ukkonen jyrähti muutaman kerran. Sateen ja ukkosen uhka karkotti kävijät ja osan myyjistä ennen aikojaan.

Romanian Dreams -näyttely 4.7. - 9.8.

Kesän ensimmäinen näyttely, Raaseporin Valokuvakeskuksen näyttely "Valikoidusti vuosien varrelta", oli avoinna kesäkuussa. Näyttelyssä oli kävijöitä 140.

Kesän toinen näyttely, "Romanian Dreams", oli useamman taiteilijan voimin rakennettu. Näyttelyn kokoonkutsuja oli muurlalainen Gloria Badarau. Kuraattoreina toimivat Katja Juhola ja Pirjo Heino. Muita taitelijoita olivat Angela Börnicke, Cristina Ciobanu, Asta Niemistö, Hannu Nikander ja Leena Uutela. Näyttely kiinnosti noin 200 kävijää.

Georg Ots -konsertti 19.7.

Sunnuntaina 19.7. kivimakasiinin tuolit loppuivat kesken, kun Georg Otsin laulut houkuttelivat paikalle yli 150 kuulijaa.

Lohjalaisessa kokoonpanossa esiintyivät: Heikki Orama, laulu, Petri Ikkelä, harmonikka, Kimmo Leppälä, klarinetti ja saksofoni, Ilkka Leppälä, kontrabasso, ja Ilkka Joronen, piano.

Kotiseuturetki lauantaina 25.7.

Paula Rauman oli jälleen järjestänyt mielenkiintoisen kiertomatkan kiskolaisiin kohteisiin. Lähes täysi bussillinen aloitti kierroksen kirkonkylän Vuorenlinnasta, joka on entisen Kiskon nimismiehen Magnus Kaurinkosken virka-asunto. Pihalta on hienot maisemat Kirkkojärvelle. Retki jatkui Haapaniemen linnanraunioille, Aijalan ja Kaukurin talojen ja tarinoiden kautta Toijaan lounaalle Toijan Helenaan. Iltapäivällä vuorossa oli vierailu Rafael Saifulinin Studio R:ssä ja Juha Punta Oy:ssä.

Kotiseutumuseossa esineistöä ja tarinoita Karjalasta

Eila Kymäläinen ja Leena Lietzén kokosivat ja rakensivat näyttelyn, jonka teemana oli "Karjalan kunnailta Kiskoon". Kiskon Karjala-seura täyttää tänä vuonna 70 vuotta, ja yhteistyössä kirkonkylässä sijaitsevaan kotiseutumuseeon oli kerätty valokuvia, vaatteita, kirjoja ja muuta esineistöä. Näyttely oli avoinna heinä-elokussa lauantaisin ja sunnuntaisin. Kävijöitä oli yli 300.

Kisko-Seura kiittää tilaisuuksissa käyneitä ja talkoisiin osallistuneita!

Lisää kuvia tapahtumista on galleriassa.